Nama Bermula Huruf H (Perempuan)

Nama-Nama Islam Pilihan Bermula Huruf H

beautiful islamic names for girls

Nama
Erti
Haafizahyang memelihara
Haarithahpetani, singa betina
Habibahkekasih, beriman, cantik
Habrahnikmat, sukacita, kegembiraan
Habriyahcantik, pintar
Habwahpemberian
Hadfinamatlamat kita
Hadhinahpendidik, pengasuh
Hadifahyang bermatlamat
Hadirahpandai, bijak
Hadiyahpetunjuk ke arah kebenaran
Hafawatisambutan yang hangat, penuh penghormatan
Hafeezahpelindung, pemelihara
Hafiyahsambutan yang meriah, penuh penghormatan
Hafizahyang memelihara, penghafal al-Quran
Hafsanama isteri Rasulullah S.A.W.
Hafsahterlindung
Hafuzahmenggalakkan
Haidahadil, jujur
Haifalangsing, ramping
Haimanahpengawalan, penjagaan
Hajarnama ibu Nabi Ismail
Hajidahyang rajin solat malam
Hakimahpendita, bijaksana
Halawatikemanisan, kebaikan
Haleemahlemah-lembut, penyabar, bersopan
Haliahyang memakai perhiasan
Halilihalal
Halimahlemah-lembut, penyabar, bersopan
Halumahpenyabar, pemaaf
Halwayang manis
Hamamahkesayangan, burung merpati
Hamanipemberi semangat
Hamdahpujian
Hamdiyahterpuji
Hamidahsentiasa memuji Allah, yang terpuji
Hamimahcantik, teman karib
Hamizahriang gembira, bijaksana
Hammadahbijak memuji
Hamrayang kemerahan
Hamudahyang terpuji
Hanankesayangan, belas kasihan
Haneefahlurus, beriman
Hanifahmenarik
Haninyang memerlukan
Haninahpenyayang
Hanisahyang bertakwa
Hannahkesayangan, nama anak Nabi Yusuf
Hannanahpenyayang, yang belas kasihan
Hannanikesayangan, belas kasihan, kerinduan
Hanunpenyayang
Hanunahpenyayang
Hanzalahdisegani, dihormati
Harirsutera
Hariyahyang layak, munasabah
Harizahkawalan, benteng
Hasanahyang baik, indah
Hasibahberketurunan baik
Hasinahbermaruah, terpelihara kehormatan
Hasnacantik, bertakwa
Hasnahelok
Hasunahindah, cantik
Hasyimahyang bersopan santun, pemurah
Hawaputih kemerahan, yang hidup, isteri Nabi Adam
Hawaniibu penyayang
Hawilahpemelihara, penjamin
Hayaahkehidupan
Hayahkehidupan
Hayanikehidupan
Hayatihidupku
Hazamahketegasan, cermat
Hazimahtegas, bijak, cermat
Haziqahyang cerdik
Hazirahpilihan, terbaik
Haziyahdisayangi, dihormati
Hazwanipemberianku
Hibatullahpemberian Allah
Hibriyahkeindahan, kecantikan
Hidanahkedamaian, ketenangan
Hidayahpetunjuk Allah
Hidayatipetunjuk Allah
Hidnisubur
Hijanahkemuliaan
Hilmiyahlembut, sopan
Himanahpemberi semangat
Himayahterpelihara, terjaga
Himmahkeinginan, cita-cita
Hindunkerinduan, asmara, nama isteri Rasulullah S.A.W.
Hudapetunjuk
Hudnatikedamaian
Humairaputih kemerahan
Humayraacantik, putih kemerahan
Huraiyahbidadari
Husnayang baik, indah
Husna Kamilahbaik lagi sempurna
Husniyahkebaikan, keindahan

ilham nama untuk:

nama bayi perempuan huruf h, nama bayi perempuan bermula huruf h, nama anak perempuan bermula huruf h, nama anak perempuan huruf h, nama nama bayi perempuan, nama perempuan bermula huruf h, nama bermula huruf h

Comments

  1. nur hazwani says:

    salam , sy nak letak nama anak kedua hana batrisyia ,
    ade cadangan nama lain tak , nama suami fairuz ismail , nama saya nur hazwani , boleh mintak pendapat gabungan nama n maksud yg baik untuk puteri saya

    • Salam Nur Hazwani. Cadangan nama Hana Batirisyia tu elok. Membawa makna yang sangat baik, yang sepertimana anda mungkin dah sedia maklum Hana (bahagia) dan Batrisyia (cerdik, pintar). Moga-moga dia menjadi seorang yang sejahtera kehidupannya, seorang yang pintar akalnya, bahagia dan membahagiakan orang lain.

      Selalunya apabila kita memikirkan idea-idea ni, pabila dah banyak idea yang keluar akhirnya idea yang pertama (yang mula-mula sekali) yang mutakhir. :)

      Walau bagaimanapun, tak salah pun kalau nak fikir banyak-banyak idea pun kan. Yang pentingnya kita betul-betul berpuas hati dengan keputusan yang diambil. Maklum lah kan nama tu biasanya akan kekal hingga ke akhir hayat. So, demi untuk tidak menghampakan, idea saya pula ialah Fithratun Zahrah.

      Fithratun, daripada kata nama Fithrah, yang membawa maksud yang suci. Zahrah pula bererti bunga atau indah. Justeru, moga-moga anak itu nanti menjadi seorang yang bersih jiwanya (suci dari dosa dan kesalahan) dan indah (perilakunya). InsyaAllah.

      Fithratun tu bermula dengan huruf F seiring pangkal nama suami anda. Manakala, ilham nama Zahrah tu daripada nama Hazwani, yang saya terbalikkan ejaannya untuk tiga huruf pertama.

Speak Your Mind

*